Akcja "Europejski Uniwersytet Latający"
realizowana jest przez:
Jak może wyglądać spotkanie Europejskiego Uniwersytetu Latającego z ponad setką gimnazjalistów? Bez wątpienia wyjątkowo. I właśnie tak było 24 listopada w Bolesławcu, gdzie w Gimnazjum Samorządowym nr 2 z uczniami spotkali się dr Krzysztof Biegun z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu oraz Tomasz Racławski. Tematem było miejsce Unii Europejskiej w świecie oraz jej relacje z krajami spoza wspólnoty.
Na prowadzących od początku czekały niespodzianki. Gimnazjaliści zdecydowali się urozmaicić spotkanie, organizując swoisty turniej - klasy przygotowały transparenty, przebrania, a nawet hasła i wierszyki pokazujące ich zainteresowanie tematyką integracji europejskiej. I chociaż rozstrzygnięcie, która klasa wykonała to zadanie najlepiej miało miejsce dopiero na samym końcu, to dzięki zaangażowaniu młodych ludzi na sali zapanowała wyjątkowa atmosfera, a całe spotkanie zyskało energię i wiele koloru.
Część merytoryczna była podzielona na trzy bloki. Pierwszy z nich poprowadziła przedstawicielka lokalnego Punktu Europe Direct z Wrocławia. Opowiedziała ona o działaniach prowadzonych przez punkt Europe Direct, przybliżyła niektóre pytania, na które pracownicy punktu odpowiadają w codziennej pracy. Uczniowie dowiedzieli się, że mogą zwracać się z zapytaniami zarówno w kwestiach bardzo szczegółowych, na przykład związanych z konkretnymi dyrektywami unijnymi jak i w sprawach bardzo ogólnych. Pani zachęciła też do śledzenia Punktu w mediach społecznościowych, gdzie umieszczane są przydatne informacje związane z działalnością instytucji europejskich, ale również organizowane są konkursy i inne wydarzenia atrakcyjne dla młodych ludzi.
Następnie dr Krzysztof Biegun w trakcie eksperckiego wykładu połączonego z możliwością zadawania pytań przybliżył uczestnikom najważniejsze kwestie związane z głównym tematem spotkania. Dużo miejsca zostało poświęcone pomocy, którą Unia Europejska niesie krajom słabo rozwiniętym oraz mechanizmom związanym ze sposobami decydowania o jej kształcie funkcjonującym w Brukseli. Dyskutowano też o najbardziej “medialnych” sprawach ostatnich miesięcy, takich jak kryzys imigracyjny czy kontrowersje związane z handlowymi umowami CETA i TTIP. Wypowiedzi gimnazjalistów pokazały ich dużą wiedzę w tym obszarze oraz zrozumienie dla przyczyn tych zjawisk.
Ostatnia część, zrealizowana przez Tomasza Racławskiego była zaproszeniem uczestników do pracy warsztatowej. Rozpoczęła się ona od dyskusji młodych ludzi w siedmioosobowych grupach na temat ich wyobrażeń dotyczących miejsca, jakie Unia Europejska powinna zająć na arenie międzynarodowej w przyszłości. Uczniowie zastanawiali się na jakich kwestiach wspólnota europejska powinna się skoncentrować, jakie działania podjąć i jaką postawę przyjmować, ale też z czego być może zrezygnować. Wszystkie te przemyślenia wyrażali następnie w formie haseł i rysunków, tworząc duże plakaty. Po zakończeniu pracy, wszystkie grupy zaprezentowały gotowe plakaty na forum ogólnym, a do znajdujących się na nich treści odniósł się również dr Krzysztof Biegun, podsumowując tę część spotkania.
W poglądach młodych ludzi przeważał euroentuzjazm, optymistyczne podejście do przyszłej wizji Unii Europejskiej i chęć większej integracji. Uczestnicy dużo mówili o potrzebie zdobywania doświadczenia oraz poznawania kultur innych krajów poprzez wymiany młodzieżowe i łatwe podróżowanie. Jednak pojawiły się też głosy odmienne, w większości skoncentrowane na obawie związanej z masowym przyjmowaniem imigrantów z bliskiego wschodu.
Spotkanie zakończyły, wspomniane już wcześniej prezentacje przygotowane przez klasy. Ten energiczny akcent był doskonałym zwieńczeniem wspólnej pracy. A wygrała klasa 3E.
Test i zdjęcia: Tomasz Racławski
O ile nie jest stwierdzone inaczej, prawa do materiałów na stronie posiada Centrum Edukacji Obywatelskiej, a teksty są dostępne na licencji CC BY-NC-SA - Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach. Licencja nie obejmuje zdjęć, filmów i materiałów graficznych. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz autorów poszczególnych treści.