Eul w SP w Radziszowie

 

Dzień po mikołajkach, 7 grudnia odbyło się spotkanie Europejskiego Uniwersytetu Latającego w Szkole Podstawowej im. św. Jana Pawła II w Radziszowie, w województwie małopolskim. Eksperta Team Europe Joanna Orzechowska-Wacławska oraz animator CEO Tomasz Racławski rozmawiali z uczniami o przyszłości Unii Europejskiej.

 

Uczniowie znakomicie przygotowali się do udziału w spotkaniu, które rozpoczęło się zaprezentowaniem przez nich lokalnych inicjatyw, realizowanych przy wsparciu środków europejskich. Opowiedzieli między innymi o renowacji zabytkowego dworku i programie doradztwa zawodowego, odbywającego się w ich szkole.

 

Następnie stery przejął animator, który zaprosił uczniów do udziału w ćwiczeniach pobudzających koncentrację i zaangażowanie. Jednocześnie ich celem było pokazanie, że Unia Europejska wpływa na bardzo różne aspekty naszego życia - od jeżdżenia autostradami po jedzenie ryb.

 

Wspólnie z animatorem uczniowie przygotowali też plakaty przedstawiające ich wizję przyszłości Unii Europejskiej - a konkretniej tego, jak będzie wyglądała Europa w 2025 roku. Grupy przygotowały plakaty, a następnie zamieniły się nimi - kolejnym zadaniem było omówienie tych „nowych” wizji, otrzymanych od innych grup. Dzięki temu uczniowie lepiej poznali perspektywę swoich koleżanek i kolegów.

 

Okazało się, że młodzi ludzie mają wiele obaw co do przyszłości zjednoczonej Europy - te starała się omówić i wytłumaczyć ekspertka Team Europe, która poprowadziła ostatnią część spotkania. Była to dyskusja z uczniami. Pani Joanna Orzechowska-Wacławska opowiedziała między innymi o tym dlaczego powstała Unia Europejska, czym tak naprawdę jest jak konstruowany jest budżet Wspólnoty oraz jakie są scenariusze dla jej przyszłości. Bardzo mocno zaakcentowała, że ostatecznie zależy ona tak naprawdę od nas - jej obywateli i chociaż w nadchodzących wyborach uczniowie nie będą mogli głosować, to już za kilka lat będzie to ich prawem, z którego warto korzystać.

 

 

Tekst i zdjęcia: Tomasz Racławski 

 

Typ Artykułu: