My, obywatele Unii - EUL w Łukowie

16 listopada Europejski Uniwersytet Latający przybył do I LO w Łukowie. Razem z ekspertem TEAM EUROPE dr Andrzejem Dumałą oraz uczniami trzech licealnych klas, rozmawialiśmy o prawach podstawowych w Unii Europejskiej, wyjaśnialiśmy o co chodzi z marchewką, która jest owocem i  czym jest strefa Schengen.


Pierwszą część spotkania poświęciliśmy na zastanowienie się, czym dla nas jest Unia Europejska, co się z nią wiąże, z czym  się kojarzy. Młodzież w formie burzy mózgów, rozmawiała o tym w mniejszych, czteroosobowych grupach, a następnie swoje przemyślenia przenosiła na plakat. Unia dla wielu to wspólnota, której towarzyszą określone symbole: flaga, hymn, struktura. To również wspólna waluta, zależności gospodarcze, fundusze. Młodzież dostrzegała pozytywy bycia członkiem Unii, jak wspólne rozwiązywanie problemów, przestrzeganie praw, wielokulturowość, dotacje, jak i trudności, które z tego uczestnictwa wynikają: biurokracja, duża ilość regulacji i przepisów. Dla części uczniów struktura Unii była znajoma, dla innych – dużo wiadomości było  nowych. Zauważalne było śledzenie bieżącej sytuacji politycznej i gospodarczej, nawiązanie do sytuacji migrantów, Brexitu czyli wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, dotacji rolnych i zmian w kwalifikacji krajowych produktów kulinarnych („ślimak jest rybą, a marchewka owocem”).

 

 

Po zaprezentowaniu przez uczniów plakatów, odniosłam się do tego z czym mi kojarzy się Unia Europejska -  to otwartość, podróże, języki, możliwości. Opowiedziałam o prawie do swobodnego przemieszczania się, wolontariacie Europejskim, który odbyłam w Strasburgu oraz workcampie, jako formie na naukę języka, poznanie świata, różnych ludzi ale również oswojenie swoich lęków i obaw związanych z tym co nieznane. Umiejętności, które zdobyłam pracując w wielokulturowym ośrodku Emmaus we Francji, czy przygotowując festiwal muzyczny w Turcji - procentują do dnia dzisiejszego. Uczniowie jeszcze na przerwie dopytywali jakie procedury wiążą się z wyjazdem i  na jakim poziomie trzeba znać język.

 

 

Następnie dr Andrzej Dumała, nawiązał do plakatów, pogłębiając wiedzę dotyczącą podstawowych praw Unii Europejskiej. Obalił niektóre stereotypy związane z Unią  - jak choćby „rzeszę urzędników” która zasiada w instytucjach unijnych („Cała struktura Unii Europejskiej ma mniej urzędników niż miasto Paryż, a na utrzymanie urzędników przeznaczonych jest około 6 % całego budżetu unijnego). Niewątpliwie ciekawostką dla uczniów był fakt, że mają prawo kontaktować się z urzędnikami unijnymi w swoim ojczystym języku, a wszystkie języki krajów członkowskich mają taką samą rangę. Objaśnił znaczenie funduszy unijnych (zmniejszanie różnic między krajami członkowskimi), oraz omówił jakie prawa mamy my, jako obywatelstwo Unii Europejskiej.

 

Tekst: Greta Droździel-Papuga

Zdjęcia: Greta Droździel-Papuga i Patrycja Pycka (I LO w Łukowie)