Akcja "Europejski Uniwersytet Latający"
realizowana jest przez:
Prezentacje, warsztaty, wystawa fotograficzna uczniów szkoły oraz "europejski" pokaz mody, a wszystko w temacie europejskich śladów - tak przebiegło spotkanie Europejskiego Uniwersytetu Latającego w Zespole Szkół im. J. Słowackiego w Jarosławiu.
W Zespole Szkół Licealnych i Technicznych im. J. Słowackiego w Jarosławiu realizowanych jest wiele projektów z zakresu edukacji europejskiej. 3 października 2017 r. placówka włączyła się w przedsięwzięcie Europejskiego Uniwersytetu Latającego 2017, a tym samym znalazła się wśród 15 szkół w całej Polsce, w których ten projekt został zrealizowany. W ramach programu Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z Przedstawicielstwem Komisji Europejskiej w Polsce i zespołem ekspertów Team Europe uczniowie VI LO z innowacją psychologia i pedagogika, którzy realizują program wiedzy o społeczeństwie na poziomie rozszerzonym, wzięli udział w kolejnej lekcji europejskiej, której tematem były ,,Prawa podstawowe w UE”.
Rolę eksperta podczas spotkania pełnił prof. Marcin Szewczyk - doktor habilitowany nauk społecznych i nauk humanistycznych, zaś animatora Tomasz Racławski - wiceprzewodniczący Rady Dzieci i Młodzieży Rzeczypospolitej Polski przy Ministrze Edukacji Narodowej. Celem spotkania było zainteresowanie młodzieży tematyką unijną oraz zwiększanie wiedzy uczniów na tematy związane z praktycznym wymiarem członkostwa Polski w UE.
Wydarzenie rozpoczęło się od prezentacji przygotowanej przez uczniów pod tytułem “Ślad Unii Europejskiej w mojej szkole”. Przybliżyła ona nie tylko to, jak fundusze europejskie wykorzystywane są w ZSLiT, ale również historię samej wspólnoty i najważniejsze informacje jej dotyczące.
![]() |
![]() |
Następnie przyszedł czas na ćwiczenie rozgrzewające, prowadzone przez animatora. Jego celem było uświadomienie uczestnikom spotkania, w jak wielu, pozornie niezwiązanych obszarach naszego życia, obecna jest Unia Europejska. Została tu wykorzystana zmodyfikowana gra “wszyscy którzy”. W kolejnych rundach animator zadawał pytanie, jak na przykład “czy kiedykolwiek jedliście ryby?”, a wszyscy uczestnicy, którzy chcieli odpowiedzieć “tak”, musieli zmienić miejsce siedzenia. Następnie prowadzący wspólnie z uczestnikami szukali związków między działalnością Unii Europejskiej a poruszoną w pytaniu kwestią. W przypadku pytania o ryby była to wspólna polityka rybołówstwa, funkcjonująca na terenie Unii Europejskiej. Dla osób podejmujących się odpowiedzi, przewidziane były słodkie nagrody.
![]() |
![]() |
To ćwiczenie rozgrzewające było tylko wstępem do wykładu przeprowadzonego przez profesora Marcina Szewczyka. Wychodząc od genezy powstania wspólnoty europejskiej, przybliżył on uczestnikom spotkania jak ważną rolę pod względem gospodarczym, ekonomicznym, społecznym i geopolitycznym pełni w dzisiejszym świecie Unia Europejska. Ekspert, zastanawiając się nad rolą praw człowieka i wspólną dla nas - Europejczyków - hierarchią wartości, zapraszał do dyskusji obecną na sali młodzież, by wspólnie poszukiwać odpowiedzi na te pytania i konstruować wnioski. Profesor Szewczyk rozwiał mit bezosobowej, autorytarnie podejmującej decyzje “Brukseli”, mówiąc że tam też pracują ludzie, a co więcej każdy z nas może znaleźć tam zatrudnienie. Podkreślone zostało znaczenie swobód przysługujących obywatelom Unii Europejskiej i wynikających z tego faktu nie tylko korzyści, ale również obowiązków spoczywających na każdym z nas.
![]() |
![]() |
Wyposażona w taką porcję wiedzy młodzież, mogła przystąpić do ostatniej części spotkania, a więc warsztatów z animatorem. Poświęcone były one praktycznemu spojrzeniu na Kartę Praw Podstawowych. Uczestnicy podzieleni zostali na kilkuosobowe grupy, w których najpierw zapoznawali się z treścią Karty Praw Podstawowych, a następnie w dyskusji wspólnie wybierali 3 najważniejsze ich zdaniem artykuły. Następnie przygotowywali ich ilustrację w formie plakatu. Gdy zadanie zostało ukończone, przyszedł czas na prezentacje prac. Tu uczniowie wykazali się dużą dojrzałością spojrzenia, mądrze uzasadniali swoje zdanie i wyjaśniali, dlaczego zdecydowali się na każdy z artykułów. Szczególnie wielokrotnie podkreślali jak istotną kwestią jest równość i równe traktowanie każdego człowieka, bez względu na płeć, wiek czy kolor skóry.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Spotkanie edukacyjne, któremu towarzyszyła przyjazna, ciepła i twórcza atmosfera szczególnie podczas finałowych prezentacji, zakończył pokaz mody przygotowany przez uczennice technikum przemysłu mody, pamiątkowe zdjęcia wykonali zaś uczniowie z technikum w zawodzie fototechnik.
![]() |
![]() |
Uczniowie technikum fotografii przygotowali również wystawę fotograficzną ,,Ślad Unii Europejskiej w mojej Małej Ojczyźnie”, która towarzyszyła temu wydarzeniu.
![]() |
![]() |
Lekcja z Europejskim Uniwersytetem Latającym odbyła się w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Jarosławiu – placówce, której dyrektor Pani Elżbieta Tkacz od kilku lat udostępnia ten piękny obiekt dla ciekawych przedsięwzięć edukacyjnych i kulturalnych. Społeczność Słowaka, życzy zespołowi EUL kolejnych inicjatyw i satysfakcji z efektów realizowanych projektów i zadań, które służą nie tylko młodym ludziom ale również całej społeczności.
Dzięki zaangażowaniu uczniów i pedagogów spotkanie było niezwykle profesjonalne i przebiegło w wyjątkowo ciepłej i serdecznej atmosferze. Podkreślić należy duży wkład samych uczniów w przygotowanie programu. Odpowiedzialnymi za organizację spotkania edukacyjnego byli uczniowie: Karolina Wasieczko (2 TPM), Mateusz Moszyński (3 TI), Wiktoria Szubart (2 LOP), Franczeska Buksa (2 LOP), Patryk Midura (3 TI) i Bartłomiej Gdyk (3 TI).
tekst: Tomasz Racławski, Zespół Szkół Licealnych i Technicznych im. J. Słowackiego w Jarosławiu
zdjęcia w tekście: Zespół Szkół Licealnych i Technicznych im. J. Słowackiego w Jarosławiu
zdjęcia w galerii: Tomasz Racławski
O ile nie jest stwierdzone inaczej, prawa do materiałów na stronie posiada Centrum Edukacji Obywatelskiej, a teksty są dostępne na licencji CC BY-NC-SA - Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach. Licencja nie obejmuje zdjęć, filmów i materiałów graficznych. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz autorów poszczególnych treści.