Uniwersytet...w Łysych

20 maja 2016 roku odbyło się spotkanie Europejskiego Uniwersytetu Latającego w Zespole Szkół Powiatowych w Łysech. W spotkaniu uczestniczyło ok. 70 uczniów podzielonych na 5 grup (głownie III klasy gimnazjum oraz II klasy liceum i technikum).

Europejski Uniwersytet Latający odwiedził naszą szkołę 2 maja 2016 r. Byliśmy jedną z piętnastu szkół w Polsce, w których  odbyła się Lekcja Europejska zorganizowana przez Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej i Centrum Edukacji Obywatelskiej. Jest to trzecia edycja akcji edukacyjnej skierowanej do młodych ludzi w naszym kraju. Celem działalności EUL jest zainteresowanie młodzieży tematyką unijną i zwiększanie wiedzy o praktycznym wymiarze członkostwa Polski w UE.

Do Łysych przyjechał Ekspert z Team Europe – Doktor Spasimir Domaradzki oraz Animator z EUL –  Mateusz Wojcieszak.  Do udziału w lekcji zaprosiliśmy młodzież z Gimnazjów w Łysych i w Zalasiu. Naszą szkołę reprezentowali uczniowie klasy III TE, II LO i i TTŻ oraz Pani Joanna Kubeł, która była inicjatorką wizyty EUL w Łysych i zajmowała się stroną organizacyjną przedsięwzięcia. Po miłym powitaniu nadszedł czas na pracę. Temat tej nietypowej lekcji brzmiał „Unia i świat”. Doktor Domaradzki wprowadził uczestników w zagadnienia zajęć, dzieląc się własnymi doświadczeniami związanymi z Unią Europejską.

Uczniowie aktywnie uczestniczyli w kolejnych działaniach, a wyniki swojej pracy prezentowali na forum. Animator  Mateusz Wojcieszak umiejętnie kierował młodzieżą  i, choć była to liczna grupa, lekcja przebiegała sprawnie.  Atrakcyjna forma zajęć sprawiła, że wszyscy chętnie pracowali i czas się nikomu nie dłużył. Po lekcji wywiązała się dyskusja, w którą szczególnie zaangażowała się tegoroczna maturzystka – Monika Dziczek.

Na koniec uczestnicy dokonali krótkiego podsumowania, stwierdzając, że lekcja była pożyteczna i na pewno pozwoliła uczestnikom lepiej dostrzec wpływ UE na ich codzienne życie.

[Mateusz Wojcieszak, animator EUL]

Po krótkim wprowadzeniu dyrektora szkoły oraz nauczycielki (przedstawienie idei projektu, krótkie przypomnienie o innych europejskich projektach realizowanych w szkole) mogliśmy krótko zapoznać się z uczniami - zadaliśmy kilka rozluźniających pytań dot. ich oczekiwań. Początek przeszedł bardzo sprawnie, szybkie wprowadzenie po którym mogłem rozpocząć część animacyjną. Udało się przeprowadzić ćwiczenie Każdy kto... - uczniowie byli na tym etapie jeszcze bardzo spięci, trudno było wykonać je do końca...

Potem podzieliłem ich na grupki i zrobiliśmy ćwiczenie Europa 3.0. Tu już poszło o wiele lepiej - uczniowie mieli masę pomysłów, idei - od tych bardzo apokaliptycznych po realne. Mam wrażenie, że ta częśc i ich głosy bardzo przydały się dr Domaradzkiemu w jego części - często odnosił się do tych kwestii. Niestety nie starczyło czasu na opowiedzenie o swoich doświadczeniach z integracją - ta część została nadrobiona z grupą 4-5 uczniów po lekcji, w atmosferze mniej formalnej. Część ekspercka została przeprowadzona przez dra Spasimira Domaradzkiego w sposób luźny, przyciągnął uwagę uczniów, linkował do ich wypowiedzi, rozwiewał niepokoje. Bardzo inspirujący człowiek. 

Opr. i fot: uczniowie i nauczyciele Zespołu Szkół Powiatowych w Łysych