Akcja "Europejski Uniwersytet Latający"
realizowana jest przez:
Spotkanie w ramach Europejskiego Uniwersytetu Latającego w I Liceum Ogólnokształcącym im. Powstańców Wielkopolskich w Wągrowcu odbyło się 15 listopada 2016 roku i poświęcone było przyszłości Unii Europejskiej. Uczestniczyło w nim około 50 uczniów dwóch klas o profilu humanistycznym tutejszej szkoły, jej dyrektor oraz przedstawiciele władz miasta i lokalnych mediów. Z gośćmi pracowali, w charakterze eksperta dr Beata Przybylska-Maszner z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz w roli animatora Tomasz Racławski.
Rozpoczęliśmy z wysokiego C. Punktualnie o 12, a więc w samo południe, niczym w najlepszych amerykańskich westernach naprzeciwko siebie stanęły do pojedynku dwie drużyny, przedstawiciele szkolnego koła debat oksfordzkich. Zamiast rewolwerów trzymali jednak w rękach notatki, a przedmiotem sporu była tytułowa przyszłość zjednoczonej Europy. Debata, pełna merytorycznych argumentów, trudnych pytań i ciekawych wniosków pokazała, że młodzi ludzie mają świadomość wielkiego dorobku ostatnich 70 lat, ale widzą również pojawiające się w Unii wyzwania. I co bardzo ważne, mają ambicje by stawić im czoła, wiedząc jednocześnie że jest to długa i wyboista droga, na której nie ma łatwych rozwiązań i prostych recept. Uczniowie poruszyli szeroki wachlarz zagadnień, wśród których znalazł się problem konsekwencji Brexitu, temat kryzysu imigracyjnego czy kwestia regulacji i dyrektyw unijnych. Dr Beata Przybylska-Maszner, podsumowując debatę podkreśliła doskonałe przygotowanie jej uczestników oraz bardzo wysoki, wyrównany poziom, przez który trudno byłoby wskazać ewentualnego zwycięzcę.
![]() |
![]() |
Dyskusja ta okazała się być doskonałym wprowadzeniem do drugiej części spotkania, czyli wykładu eksperta połączonego z sesją pytań i odpowiedzi. Dr Beata Przybylska-Maszner opowiadała o drodze jaką państwa europejskie przeszły po drugiej wojnie światowej dążąc do integracji, o motywacjach które nimi kierowały oraz o dzisiejszych konsekwencjach podejmowanych przez lata decyzji. Uczniowie dowiedzieli się czym różni się dyrektywa od rozporządzenia i jaki wpływ ma ona nie tylko na ich codzienne życie, ale również na kształt złącz ładowarek w ich telefonach.
![]() |
![]() |
Dużo mówiliśmy też o przyszłości. Nie tylko o tym jaka będzie w kolejnych latach Europa, ale też jak na naszą sytuację wpłyną zmiany na świecie, takie jak wzrost liczby ludności w Azji i Afryce oraz umacnianie się tamtejszych gospodarek przy jednoczesnym starzeniu się naszych społeczeństw. Wspólnie przyjrzeliśmy się też wielkości Unii Europejskiej i jej gospodarki na tle innych światowych potęg.
![]() |
![]() |
Poruszana tematyka bardzo zainteresowała uczniów, co znalazło swoje odzwierciedlenie nie tylko w aktywnym i uważnym słuchaniu wykładu, mądrych i pogłębiających poruszane zagadnienia pytaniach, ale również w dużym zaangażowaniu w wykonanie ćwiczenia wieńczącego spotkanie. Na rozdanych kartkach uczestnicy, mając świadomość przyczyn powstania Unii i stawianych przed nią w przeszłości celów, mieli za zadanie opisać swoją wizję przyszłości zjednoczonej Europy, takiej “Europy 3.0”.
![]() |
![]() |
Prezentacja przez wybrane osoby swoich prac pokazała odbicie tendencji widocznych obecnie w całej Unii - powstania pewnej polaryzacji, dwubiegunowości. Z jednej strony wypowiadały się osoby - zwolennicy większej integracji w ramach wspólnoty, a z drugiej pojawiały się głosy o potrzebie oddania inicjatywy poszczególnym państwom i pozwolenia im działać niezależnie. Zrodziło to burzliwą dyskusję, która jednak ze względu na presję czasu musiała zostać zawieszona. Przez opiekuna koła debat, a jednocześnie nauczyciela koordynującego spotkanie, pana Sebastiana Chosińskiego zostaliśmy jednak zapewnieni, że będzie ona kontynuowana zarówno na lekcjach WOS jak i w ramach działalności koła.
Europejski Uniwersytet Latający w I Liceum Ogólnokształcące im Powstańców Wielkopolskich w Wągrowcu, w kamerze i na yotubie
tekst, zdjęcia i film: Tomasz Racławski
O ile nie jest stwierdzone inaczej, prawa do materiałów na stronie posiada Centrum Edukacji Obywatelskiej, a teksty są dostępne na licencji CC BY-NC-SA - Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach. Licencja nie obejmuje zdjęć, filmów i materiałów graficznych. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz autorów poszczególnych treści.