Wągrowiec o przyszłości Unii

Spotkanie w ramach Europejskiego Uniwersytetu Latającego w I Liceum Ogólnokształcącym im. Powstańców Wielkopolskich w Wągrowcu odbyło się 15 listopada 2016 roku i poświęcone było przyszłości Unii Europejskiej. Uczestniczyło w nim około 50 uczniów dwóch klas o profilu humanistycznym tutejszej szkoły, jej dyrektor oraz przedstawiciele władz miasta i lokalnych mediów. Z gośćmi pracowali, w charakterze eksperta dr Beata Przybylska-Maszner z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz w roli animatora Tomasz Racławski.

 

Rozpoczęliśmy z wysokiego C. Punktualnie o 12, a więc w samo południe, niczym w najlepszych amerykańskich westernach naprzeciwko siebie stanęły do pojedynku dwie drużyny, przedstawiciele szkolnego koła debat oksfordzkich. Zamiast rewolwerów trzymali jednak w rękach notatki, a przedmiotem sporu była tytułowa przyszłość zjednoczonej Europy. Debata, pełna merytorycznych argumentów, trudnych pytań i ciekawych wniosków pokazała, że młodzi ludzie mają świadomość wielkiego dorobku ostatnich 70 lat, ale widzą również pojawiające się w Unii wyzwania. I co bardzo ważne, mają ambicje by stawić im czoła, wiedząc jednocześnie że jest to długa i wyboista droga, na której nie ma łatwych rozwiązań i prostych recept. Uczniowie poruszyli szeroki wachlarz zagadnień, wśród których znalazł się problem konsekwencji Brexitu, temat kryzysu imigracyjnego czy kwestia regulacji i dyrektyw unijnych. Dr Beata Przybylska-Maszner, podsumowując debatę podkreśliła doskonałe przygotowanie jej uczestników oraz bardzo wysoki, wyrównany poziom, przez który trudno byłoby wskazać ewentualnego zwycięzcę.

 

Dyskusja ta okazała się być doskonałym wprowadzeniem do drugiej części spotkania, czyli wykładu eksperta połączonego z sesją pytań i odpowiedzi. Dr Beata Przybylska-Maszner opowiadała o drodze jaką państwa europejskie przeszły po drugiej wojnie światowej dążąc do integracji, o motywacjach które nimi kierowały oraz o dzisiejszych konsekwencjach podejmowanych przez lata decyzji. Uczniowie dowiedzieli się czym różni się dyrektywa od rozporządzenia i jaki wpływ ma ona nie tylko na ich codzienne życie, ale również na kształt złącz ładowarek w ich telefonach.

 

Dużo mówiliśmy też o przyszłości. Nie tylko o tym jaka będzie w kolejnych latach Europa, ale też jak na naszą sytuację wpłyną zmiany na świecie, takie jak wzrost liczby ludności w Azji i Afryce oraz umacnianie się tamtejszych gospodarek przy jednoczesnym starzeniu się naszych społeczeństw. Wspólnie przyjrzeliśmy się też wielkości Unii Europejskiej i jej gospodarki na tle innych światowych potęg.

 

Poruszana tematyka bardzo zainteresowała uczniów, co znalazło swoje odzwierciedlenie nie tylko w aktywnym i uważnym słuchaniu wykładu, mądrych i pogłębiających poruszane zagadnienia pytaniach, ale również w dużym zaangażowaniu w wykonanie ćwiczenia wieńczącego spotkanie. Na rozdanych kartkach uczestnicy, mając świadomość przyczyn powstania Unii i stawianych przed nią w przeszłości celów, mieli za zadanie opisać swoją wizję przyszłości zjednoczonej Europy, takiej “Europy 3.0”.

 

Prezentacja przez wybrane osoby swoich prac pokazała odbicie tendencji widocznych obecnie w całej Unii - powstania pewnej polaryzacji, dwubiegunowości. Z jednej strony wypowiadały się osoby - zwolennicy większej integracji w ramach wspólnoty, a z drugiej pojawiały się głosy o potrzebie oddania inicjatywy poszczególnym państwom i pozwolenia im działać niezależnie. Zrodziło to burzliwą dyskusję, która jednak ze względu na presję czasu musiała zostać zawieszona. Przez opiekuna koła debat, a jednocześnie nauczyciela koordynującego spotkanie, pana Sebastiana Chosińskiego zostaliśmy jednak zapewnieni, że będzie ona kontynuowana zarówno na lekcjach WOS jak i w ramach działalności koła.

 

Europejski Uniwersytet Latający w I Liceum Ogólnokształcące im Powstańców Wielkopolskich w Wągrowcu, w kamerze i na yotubie

 

 

tekst, zdjęcia i film: Tomasz Racławski