Wspólne poszukiwanie odpowiedzi w Rzepedzi

 

Piątek 19 maja 2017 r. oznaczał na trasie Europejskiego Uniwersytetu Latającego wizytę w Rzepedzi. Duet prof. Marcin Szewczyk (ekspert) oraz Tomasz Racławski (animator) odwiedził tamtejszy Zespół Szkół celem przeprowadzenia lekcji europejskiej dotyczącej praw podstawowych w Unii Europejskiej.

 

Młodzi ludzie potraktowali spotkanie bardzo poważnie i dobrze się do niego przygotowali. Zajęcia eksperta i animatora poprzedziła szkolna akademia poświęcona językom obcym. Uczniowie w jej trakcie przedstawili ciekawostki dotyczące kilku krajów, których języków mogą uczyć się w szkole. Przygotowali też zabawne scenki, które przekazywały prawdę o tym jak ważna w różnych, codziennych sytuacjach jest znajomość języków oraz jakie konsekwencje niesie ze sobą jej brak. Była również lekcja niemieckiego, przeprowadzona w nietypowej formie bajki o Czerwonym Kapturku.

 

W drugiej części uczniowie przedstawili wykonaną przez siebie prezentację dotyczącą wykorzystania funduszy europejskich w Gminie Komańcza. W jej przygotowanie młodzi ludzie włożyli wiele pracy – między innymi odwiedzili Urząd Gminy i tam, niejako z pierwszej ręki uzyskali potrzebne informacje. W efekcie tych podjętych prac okazało się, że właściwie na każdym kroku mogą oni w swojej okolicy znaleźć ślady projektów zrealizowanych przy wsparciu środków unijnych.

 

 

 

To był już ostatni element części bardziej oficjalnej. Dodatkowo wysokiej rangi nadał jej udział Wójta Gminy Komańcza, pana Stanisława Bielawki, radnego tej gminy pana Kazimierza Knata oraz radnego powiatu sanockiego, pana Witolda Jawora.

Następnie inicjatywę przejęli ekspert i animator. Ta część rozpoczęła się od ćwiczenia wprowadzającego w temat lekcji, przeprowadzonego przez animatora. W specjalnej, zmodyfikowanej wersji gry „wszyscy którzy”, padały pytania o różne, często codzienne sprawy – jak jedzenie ryb, jeżdżenie autostradami lub wyjazdy zagraniczne, a następnie zadaniem uczniów było znaleźć związek między tymi kwestiami, a obszarami na funkcjonowanie których wpływ ma Unia Europejska i jej instytucje.

 

Po ćwiczeniu przyszedł czas na wykład profesora Marcina Szewczyka. Opowiedział on młodym ludziom o kulturowych korzeniach Europy, z których wynika nasza wspólna tożsamość, przedstawił wyniki badań dotyczących tego jaką hierarchię wartości przyjmują Europejczycy. Zaprosił też uczniów do podróży w przeszłość, by wyjaśnić skąd w ogóle wziął się koncept stworzenia zjednoczonej Europy i dlaczego jest to tak ważne i korzystne dla naszego bezpieczeństwa, rozwoju i pozycji w świecie. Wreszcie dużo miejsca poświęcone zostało również na to jakie korzyści można czerpać z szans dawanych przez różne programy UE. Należy też zaznaczyć, że wykład dzięki swojej otwartej formule i zaangażowaniu eksperta, był właściwie dyskusją, wzajemnym przedstawieniem poglądów i wspólnym poszukiwaniem odpowiedzi na nurtujące pytania.

 

Ostatnią częścią spotkania było ćwiczenie warsztatowe, które prowadził animator. Dotyczyło one wolontariatu i tego w jaki sposób pozwala on wpływać na otaczającą każdego z nas rzeczywistość. Ma to związek z rosnącym znaczeniem właśnie wolontariatu w inicjatywach podejmowanych przez instytucje Unii Europejskiej – należy tu wspomnieć choćby Europejski Korpus Solidarności. Samo ćwiczenie natomiast koncentrowało się raczej na poziomie lokalnym, miało zachęcić uczniów do aktywności w tym zakresie.

 

 

 

Podzieleni na kilkuosobowe grupy najpierw definiowali problemy, które dostrzegają w swojej okolicy, a następnie przygotowywali plany projektów społecznych, mogących na nie odpowiedzieć. Powstały 4 projekty dotykające bardzo różnych sfer: „STOP NUDZIE!”, „Wszystkie Zwierzęta Zasługują na Dom”, „KKR – Kreatywne Kino w Rzepedzi”, „Rzepedzkie Spotkanie Młodzieży”. Ten ostatni został też wybrany przez uczniów najlepszym projektem, a jego twórcy otrzymali w nagrodę grę planszową „Gwiezdny Ekspres”.

 

 

 

Informacja o spotkaniu ukazała się w Gazecie Sanockiej.

 

relacja: Tomasz Racławski

zdjęcia: Tomasz Racławski, Zespół Szkół w Rzepedzi

Typ Artykułu: